Ev alım sürecinde çeşitli masraf kalemleri oluşmaktadır. Ev alım – satım sürecinde bütçenizi verimli yönetebilmek için tüm ayrıntılara hakim olmanız gerekir. Ev alım sürecinde karşınıza çıkabilecek masrafları aşağıda detaylı şekilde açıklamaya çalışacağım.
EV ALIRKEN OLUŞAN MASRAFLAR:
- Ev Bedeli
- Gayrimenkul Danışmanı Hizmet Bedeli
- Tapu Harç Bedeli
- Döner Sermaye Bedeli
- Emlak Vergisi
- Tadilat Masrafları
- Çevre Temizlik Vergisi
- Abonelik Masrafları
- DASK
- Kredi Masrafları
Ev Bedeli:
Evin bedeli, alıcının talep ettiği miktardır ve ev alırken yapacağınız en büyük masraf kalemi budur.
Gayrimenkul Danışmanı Hizmet Bedeli:
Ev alma sürecinde ortaya çıkabilecek masraflardan biri de gayrimenkul danışmanı hizmet bedelidir. Taşınmaz Ticareti Hakkında Yönetmelik gereğince gayrimenkul danışmanları, evin satıcısına % 2 + KDV (%18) ve evin alıcısına % 2 + KDV (%18) oranında hizmet bedeli fatura ederler.
DASK:
Ev alırken tapu devri işlemi sırasında DASK yani Zorunlu Deprem Sigortası poliçesi de istenmektedir. Bu sigorta, her yıl yenilenir ve evi satarken satıcının DASK sigortasını yaptırması, alıcının da satın alma sonrası bu sigortayı kendi adına taşıması gerekmektedir.
Tapu Harç Bedeli:
2021 yılı itibarıyla yapılan satış bedelinin % 4’ü konut tapu harcı olarak ödenmektedir. Bu bedel, alıcı ve satıcı arasında %2-%2 olacak şekilde bölüştürülmektedir.
Tapu harç bedeli ile ilgili güncel bilgileri e-devlet Tapu ve Kadastro Müdürlüğü sayfasından öğrenebilirsiniz.
Döner Sermaye Bedeli:
Ev alırken tapu döner sermaye bedelinin de ödenmesi gerekir. Bu miktar her yıl ilgili kurumlarca belirlenir ve tapu daireleri aracılığı ile ödeme yapılır.
Emlak Vergisi:
Her ev sahibi, ev değeri üzerinden hesaplanan Emlak Vergisi’ne tabidir. Yeni bir ev satın aldığınızda, satın alınan bütçe yılı içerisinde ilgili belediyeye emlak vergi bildirimi yapılmalıdır. Ancak, tapu tescil tarihi yılın son üç ayında olması durumunda tescil tarihinden itibaren 3 ay içerisinde emlak vergi bildirimi yapılmalıdır. Süresinde beyan vermeyen mükelleflere 213 sayılı Vergi Usul Kanunu hükümlerine göre usulsüzlük ve vergi zayii cezaları uygulanır. Tahakkuk eden Emlak Vergisi Mayıs ve Kasım aylarında iki taksit halinde ödenir.
Tadilat Masrafları:
Satın alınan ev sıfır değilse beraberinde tadilat masrafları ortaya çıkabilmektedir. Satın alınacak evin önceden iyice incelenip tadilat masraflarının hesaplanması, bütçenin doğru bir şekilde belirlenmesini sağlamaktadır.
Çevre Temizlik Vergisi:
Ev alırken yapılan masraflar arasında olmasa da ev sahibi olduktan sonra ortaya bir gider daha çıkmaktadır. Çöp Vergisi olarak da bilinen Çevre Temizlik Vergisi, su tüketimi baz alınarak hesaplanmakta ve su faturasına eklenerek tahsil edilmektedir.
Abonelik Masrafları:
Elektrik, su, doğalgaz ve internet gibi hizmetlerden yararlanmak için abonelikler açtırmanız gerekmektedir. Önceki abonelikleri yeni eve taşımanız da mümkündür. Bu noktada taşıma bedeli de bir masraf olarak karşınıza çıkacaktır.
Kredi Masrafları:
Bankalar evin ekspertiz değerinin % 80’ine kadar konut kredisi verir ve evin bedelinden geri kalan meblağı alıcının ödemesi gerekir. Kredi kullanacaksanız ödeyeceğiniz taksit faizlerini ve peşinat miktarlarını detaylı bir şekilde incelemelisiniz. Konut kredisi çekmeden önce size en uygun konut kredisi teklifini öğrenmek için “Smart Twins Anlaşmalı Banka Kredi Teklifleri” hizmetimizden yararlanabilir, avantajlı koşullarla yeni evinize sahip olabilirsiniz.